Hem/Om oss

UTBILDNINGAR
OCH KURSER

En renässans inom svensk folkbildning

Vi ligger i det nya Sveriges mitt, beläget invid Järvafältets skogar och en dryg kvarts tunnelbaneresa från centrala Stockholm. Här finns också en galleria med stort utbud och restauranger med mat från hela världen.

På Kista folkhögskola är alla välkomna, oavsett bakgrund och trosuppfattning. Hos oss får du vara den du är i en miljö som odlar tolerans, värme och humor. Här kan du läsa allmän kurs som ger grundskole- eller gymnasiekompetens. Vi har yrkesutbildningar som leder till jobb som socialpedagog eller undersköterska. Skolan erbjuder även studier i svenska (SFI) på olika nivåer. Är du intresserad av den muslimska världen kan du läsa någon av våra profilkurser i arabiska språket eller islam. I kursutbudet har vi också olika intressanta korta kurser, tex lokaljournalistik.

Historia

År 2005 inleddes ett samarbete med Sjöviks folkhögskola i Dalarna. Sjöviks folkhögskola som har en kristen profil blev en bra och engagerad mentor för Kista folkhögskola under den första tiden. År 2007 grundades Kista folkhögskola, först som en försöksverksamhet tillsammans med Sjövik och från och med 2010 som en självständig folkhögskola.

Stadgar för Kista folkhögskola finns här–>

Hösten 2016 inledde Kista folkhögskola och Paideia (The European Institute for Jewish Studies in Sweden) ett samarbete. Kista folkhögskola blev ganska snart mentorskola för Paideia och efter ett par års försöksverksamhet startade den 1 januari 2019 Paideia folkhögskola som är landets första folkhögskola med judisk profil. Samarbetet med Paideia har fortsatt och utvecklats till en unik relation där två minoriteter kan stärka varandra i den gemensamma strävan efter ett pluralistiskt samhälle.

Vad är en folkhögskola?

Varje folkhögskola bestämmer självständigt över sitt kursutbud och sin profil och är inte bunden till centralt fastställda läroplaner. Folkhögskolan utgår från de studerandes behov, förkunskaper och erfarenheter.

Något som utmärker folkhögskolan är samtalet och den studerandes aktiva deltagande i gruppen. Folkhögskolan strävar efter att ha mindre och mer sammanhållna studiegrupper. Ofta studerar man ämnesövergripande i projektform med både praktiska och teoretiska inslag. Många folkhögskolor har ett internat där deltagarna kan bo, vilket ger en social gemenskap som gör folkhögskoletiden till en alldeles särskild upplevelse. I möten, samtal och diskussioner på fritiden fördjupas de kunskaper som undervisningen ger.

Allmän kurs på folkhögskola är ett alternativ till att studera på Komvux. På allmän kurs bedrivs studier som motsvarar grundskole- och gymnasienivå och dessa studier kan leda fram till behörighet precis som på Komvux och i gymnasieskolan. Folkhögskolan intygar kunskaper motsvarande gymnasieskolans, men vi gör det på ett annat sätt.

Folkhögskolans profilkurser/särskilda kurser är oftast kombinationer av kurser/ämnen som gör dem till unika kurser som bara finns på folkhögskolan. Dessa går därför inte att jämföra med Komvux.

Du kan läsa mer om folkhögskolan i faktabladet: 15 frågor och svar om folkhögskolan.