UTBILDNINGAR
OCH KURSER

Kontakta oss

Tveka inte att kontakta oss om ni har funderingar eller frågor. Vi besvarar er via telefon, mail och ni når oss via kontaktformuläret nedan.

  • Adress: KISTA TORG 7, 164 42 Kista

  • Telefon: 08-751 50 40

  • Öppettider (Reception): 08:00 – 16:00 (lunchstängt 12:00-13:00)

Förslag och synpunkter

Skriv till oss så hjälper vi dig. Vi hanterar ärenden och besvarar alla frågor så fort vi kan

    Har du synpunkter på skolan?

    – hur du skriver ett klagomål, vart du skickar det och hur det hanteras.

    Vi vill ständigt göra vår skola bättre – därför välkomnar vi kritik och synpunkter.

    Hanteringen av klagomål har flera funktioner:

    • Att stärka de studerande deltagarnas inflytande på skolan.
    • Att fördjupa dialogen mellan skola och deltagare.
    • Att upptäcka och åtgärda brister i verksamheten.
    • Att öka skolans trovärdighet och legitimitet.

    Rutinerna för klagomål kan gälla mindre och större missförhållanden. De hanteras och följs upp i en kedja som nedan.

    Steg 1. Ta upp problemet med den som ärendet i första hand berör. Gäller frågan inte någon eller några personer kan du ta upp den på klassrådet.

    Steg 2. Om du upplever att problemet finns kvar, kontakta din mentor på skolan.

    Steg 3. Har missförhållandet ändå inte avhjälpts, vänd dig till rektor eller biträdande rektor. Detta kan också vara aktuellt om du inte vill kontakta den som är direkt berörd.

    Rektor nås här: sonia.soudani@kistafolkhogskola.se

    Biträdande rektor nås här: ake@kistafolkhogskola.se

    Steg 4. Skolledningen utreder klagomålet och diskuterar vid behov ärendet med de inblandade.

    Steg 5. Vid mer övergripande frågor eller frågor som gäller brister hos skolledningen, kontakta styrelsen, som är skolans huvudman. De kan också ge råd om hur frågan ska drivas vidare

    Styrelsens ordförande nås här: hamid@kistafolkhogskola.se

    Steg 6. Tycker du fortfarande att problemet inte åtgärdats kan du vända dig till FSR (Folkhögskolornas studeranderättsliga råd). Folkbildningsrådet övervakar Sveriges folkhögskolor:

    https://folkbildningsradet.se/folkhogskola/studeranderatt/folkhogskolornas-studeranderattsliga-rad-fsr/anmalan-till-fsr/

    FSR utreder därefter ärendet och ger feedback med synpunkter till både dig och skolan.

    För SFI-studerande gäller delvis en annan hantering. Om skolledningen inte kan lösa problemet kan du vända dig till den rektor på din kommuns Arbetsmarknads- och vuxenutbildningcentrum som har ansvar för din skola.

    Skolan ska hantera klagomål inom två veckor från att de inkommit. Rektor avrapporterar inkomna klagomål till huvudmannen. Klagomål och åtgärder dokumenteras av den som tar emot klagomålet.

    Är din kritik rimlig?

    Innan du skickar klagomål, läs gärna vårt dokument om studeranderätten via nedanstående länk. Där ser du vad skolans respektive dina rättigheter och skyldigheter är. https://kistafolkhogskola.se/din-ratt-som-student/

    Hur skriver du kritiken?

    Skriv så kortfattat och tydligt du kan, med så mycket relevanta och påvisbara uppgifter som möjligt.

    • Vem har du haft kontakt med?
    • När inträffade problemet?
    • Har det pågått länge?
    • Vad har gjorts för att lösa problemet?
    • Hur skulle du själv vilja att problemet löstes?
    • Vill du tala med någon om detta?

    Ovanstående formulär kan användas som ett första steg för anmälan till skolan, efter att  kontakt med mentor gjorts och inte lett till förbättringar inom rimlig tid.