Munir Elbakri och Demer Kügükgöl

Kista folkhögskolas studenter var valobservatörer under Polens riksdagsval. Fem dagars resa till Polen visade att det kan vara stora skillnader mellan EU-ländernas sätt att arrangera val – och förmågan att skydda valhemligheten. Demet Kügükgöl och Munir Elbakri berättar om sina erfarenheter.

Två lärare och en grupp elever från Kista folkhögskola reste till Warszawa för att den 13 oktober övervaka hur valet till Polens parlament (sejmen) genomfördes. Deltagarna delades in i grupper och åkte runt till olika vallokaler tillsammans med observatörer från Italien och Polen.

– Vår grupp åkte först till ett fängelse utanför Warszawa, berättar Demet Kügükgöl som var med på resan.

– Vi reagerade på att det var väldigt hård disciplin med människorna noga åtskilda under röstningen. Men sedan åkte vi till en vanlig vallokal i en skola, och där var det helt annorlunda.

– Jag besökte en vallokal, men tyckte att det var lite oorganiserat. Det fanns flera personer bakom röstskärmarna samtidigt, och mycket familjeröstning, säger Munir Elbakri, som går i samma klass som Demet.

Vallokal i Warszawa den 13 oktober 2023.

Demet och hennes kollegor blev förvånade över att röstningsproceduren inte var lika seriös som de hade förväntat sig och att valhemligheten var bristfälligt skyddad.

– På skolan som var den andra vallokalen vi besökte var det stökigt. Folk pratade högt medan de röstade, och de använde genomskinliga röstboxar, så alla kunde lätt se vilket parti man hade valt. Sedan användes inga kuvert till röstsedlarna, så då såg ju andra vad man hade valt. Det är mer seriöst i Sverige, säger Demir Kügükgöl, som går på allmän linje på gymnasienivå på Kista folkhögskola.

I övrigt fick hon allmänt ett ovanligt positivt intryck av landet Polen.

– Jag hade väl inga höga förväntningar rent allmänt, du vet, det har snackats en del om att det kan vara lite rasistiskt där och så…men det blev en positiv överraskning. Det handlar väl också på vem man träffar och var man rör sig, men jag tyckte att det var väldigt fint där. Mindre bra var att det var ett bombhot i Warszawa samtidigt som vi var där, men de fick tydligen tag i honom sen.

Munir Elbakr har likartade intryck.

– Ja, jag tyckte att det var ett väldigt modernt land. Det var mycket nattliv och folk på gatorna, och vi bodde mitt i staden så stämningen var bra, säger Munir Elbakri.

Valobservationen i Polen var andra projektet som Kista  folkhögskola genomför tillsammans med föreningen Valobservation i Sverige. Resan gjorde det möjligt för skolans deltagare att ta del av hur ett val kan genomföras i ett annat land, men var också underlag för en oberoende granskande dokumentation hur väl landet följer rutinerna för rättvisa val i EU.

Valobservatörer i Warzawa: Gruppen bestod av polacker, svenskar och italienare.