rbt

John Asfar gick ut allmänna kursen på gymnasiet förra våren. Idag studerar han socionomprogrammet på Stockholms universitet. I maj 2024 besökte han Kista folkhögskola.

Hur har övergången från KFHSK och SU varit?

– Ett slags glapp blev det. Principerna för studierna är på många sätt desamma på folkhögskolan och det program jag går nu, åtminstone när det gäller betoningen på de sociala aspekterna, med närvaro och delaktighet. Men tempot är högre och man måste ta eget ansvar på en annan nivå. Det blev ett rejält steg.

Vad har varit svårast?

– Att lära sig hitta sätt att snabbt få översikt för att behärska litteraturen, och att komma upp i tempo för att ta eget ansvar. Ni satte grunden för mig såklart, men här i Kista fick jag mycket hjälp och knuffar som jag inte har idag.

Finns det något du saknar från gymnasietiden?

– Det sociala, själva gemenskapen. Det var nästan som en familj här ute. På universitetet är det mer individualiserat. Men det har också gett mig ett slags försprång med det sociala lärandet som en grund.

Vad tycker du de som studerar på Kista folkhögskola bör tänka på för att klara universitetsstudier efteråt?

– Hmm, ja, jag tror att det är viktigt att inte att fastna i tankar om framtiden när man är på folkhögskolan. Här och nu är viktigt när man studerar. Bygg relationer och lär dig älska processen med studierna. Jag hade negativa erfarenheter av skolan innan jag började i Kista, här vändes det till något positivt.

Han du några andra tips till de som vill gå vidare till universitetet?

– Ge aldrig upp. Visa lärarna att ni vill framåt och att ni är engagerade. Jämför dig inte med andra. Kämpa från dina egna förutsättningar. Ha nära kontakt med din mentor eller lärare. De kan hjälpa dig att se döda vinklar.

Vad betydde omdömet för dig?

– Det hjälpte mig nå mitt förstahandsval. Jag gjorde högskoleprovet också men resultatet var inte lika bra som jag hade hoppats, så för mig spelade omdömet roll.

Vilka planer har du för framtiden?
– Jag tänker mig att jobba inom skola som kurator. På sikt kan jag tänka mig att driva ett behandlingshem för unga grabbar eller folk från orten. Jag har den erfarenheten så jag tror att det skulle bli bra.