På bilden fr. v: Genet Yemane, Kista folkhögskola, Conny Strömberg, S:ta Birgitta folkhögskola, Sima Yakub, Botkyrka folkhögskola och Ayan Mohamed, Kista folkhögskola.

Stockholms folkhögskolor hade en monter i Yrkes- och Framtidsmässan som hölls i Älvsjö 19-20 oktober.

– Det var fullt med folk och dagarna var väldigt lyckade, säger Ayan Mohamed, en av två av Kista folkhögskolas representanter på mässan.

Många av mässbesökarna som kom till montern var inte bekanta med vad folkhögskolestudier innebär, och undrade om skolformen var en slags högskola eller ett gymnasium.

– Vi förklarade att man vid yrkesstudierna på en folkhögskola läser alla ämnen som ett samlat paket och att pedagogiken inte handlar om enskilda test utan mer om helhetssyn på kunskap, närvaro och engagemang, säger Gennet Yemane, lärare på Kista folkhögskola.

– På folkhögskola använder man också omdömen i stället för betyg, men de ger samma behörighet till högre studier, precis som komvux, säger Ayan Mohammed, kollega på skolan.

#FolkhögskolornaBildarSverige