I maj deltog elever från en av skolans kvällsgrupper i en författarkväll på ABF-huset. I centrum stod den kazakiske författaren Dulat Isabekovs författarskap.

Den 22 maj arrangerades en författarkväll på ABF huset i Stockholm, med litteratur från Kazakstan som tema. Under kvällen berättade den kazakiske författaren Dulat Isabekov om sitt författarskap. Hans prosaberättelser har översatts till flea europeiska språk och nu även till svenska. Dulat Isabekov har gett ut ett tiotal samlingar av noveller och berättelser, flera romaner och över tjugo teaterpj

äser, varav några har spelats på Londons teatrar. Flera av hans böcker har filmatiserats. Enligt Habira Mamajeva, som är lärare för kvällskursen, var kvällen fylld av intressanta samtal med många frågor till författaren.

mde

Från Kista folkhögskola deltog en grupp kvällstudenter i svenska, varav många har bakgrund i Centralasien. Kvällen arrangerades av Svenska Författarförbundet, bolaget Gun förlag och kazakiska föreningen Abai.

Läs mer om Dulat Isabekovs författarskap nedan: