– Det känns bra att rösta och väldigt viktigt, säger Mona Saleh. Det är andra gången för mig.
Mona är från Eritrea, men växte upp i Saudiarabien. Under de tio år hon bodde där fick hon aldrig rösta.

– Sverige är ett bra land. Här känns tryggt för mina fyra barn. Det gäller att tänka framåt, inte bakåt.

Vid ett bord i skolan sitter tre tjejer och pluggar. De är förstagångsväljare alla tre.
– Ja, jag tycker det har varit svårt att bestämma sig, sade Sebla Jamal. Jag har försökt kolla vad partierna säger i sådana frågor som berör mig, som bostäder, sjukvård.
Hon ska förtidsrösta när skolan går till biblioteket, på fredagen före valdagen.
– Inte på söndag, då är det säkert så långa köer.
Hennes kompis Michelle Maiga väntar till valdagen.
– Jag ska rösta på söndag, i röstlokalen i Farsta. Jag vet, typ, vad jag ska rösta. I alla fall vet jag vilket håll.

Rahma Isak gör som Sebla, röstar tillsammans med skolan.
– Det är första gången för mig, men jag vet hur jag ska rösta. Rösta rött, rösta rätt, så ungefär.
De tre tjejerna är oroliga att SD ska bli största parti och de tycker att samhället har förändrats.
– Ja, folk kan säga vad som helst nu för tiden, säger Michelle. Det är som något slags dominoeffekt, det blir bara värre. Och Alternativ för Sverige är värst, de vill skicka hem oss. Vem bestämmer var ens hem är? Världen är för alla.

Inför valet den 9 september anordnade folkhögskolan ett skolval, som också var ett sätt att träna inför det riktiga valet. På fredagen den 7 september gick deltagarna gemensamt och förtidsröstade på Kista bibliotek.

Mohammed Abdi, 25, från Rinkeby:
– Jag är svensk medborgare, så jag röstar i alla val. Det är andra gången jag röstar. Förra gången var lite osäker, men den här gången vet jag. Jag förtidsröstade på Rinkeby bibliotek. Jag blir nervös annars, kanske tar fel röstsedel.

Francy Quiceno, 36, från Skogås:
– Jag har redan röstat, det gjorde jag på biblioteket i Skogås. Jag röstar för att det ska bli bättre, det är många som ljuger och alla får asyl, det är inte bra.