Den 15 augusti startade höstterminen 2022 på Kista folkhögskola. Lärarna presenterade sig för studenterna på skolans allmänna kurser under en tropiskt het dag.

Grön, blå och lila. Det är beteckningarna på gymnasiets tre klasser i allmän kurs, som därmed har ökats med en klass jämfört med våren. Första veckan i mitten av augusti blir en uppstartsvecka, där ett centralt syfte är att eleverna ska lära känna varandra. Nästa vecka kastas eleverna in i vardagen som denna höst framför allt kommer att handla om att samla kunskap inför och om riksdagsvalet den 11 september.

Demokrati är ett centralt värde för skolan och alla händelser runt valet blir en utmärkt ingång till att levandegöra kunskap om  demokratin, säger Mariam Osman Sherifay, rektor på Kista folkhögskola.

Bilden: Lärarkollegorna på Kista folkhögskola.