Kista folkhögskola håller stängt i två veckor med förhoppning om att det kan hjälpa till att hindra vidare spridning av coronaviruset. Mot bakgrund av den upptrappade situationen och det nya förbudet mot folksamlingar på mer än 500 personer har skolans styrelse och skolledning beslutat att stänga skolan från och med måndagen den 16 mars till och med fredagen den 27 mars 2020 med möjlighet till förlängning.

Vi får alla hjälpas åt att göra det bästa möjliga under den här, minst sagt, ovanliga situationen. Skolan besöks av en stor mängd människor varje dag, både kursdeltagare och gäster utifrån. Det medför en situation som inte går att ha kontroll över. Därför anser vi stängningen vara motiverad, säger skolans rektor Mariam Sherifay.

Personalen kommer under den här tiden att arbeta på distans och all undervisning fortsätter genom plattformen google classroom. Öppet hus som skulle ha varit nästa vecka är tills vidare inställt.