Sahar Darwich lärde sig svenska på Kista Folkhögskola på ett halvår. Hon ger fem tips till andra SFI-studenter som vill lära sig språket snabbt.

Sahar, 19 år, växte upp i staden Tripoli, Libanon, där hon också påbörjade utbildning till sjuksköterska. Efter att ha träffat en man som var bosatt i Sverige flyttade hon hösten 2020 till Stockholm och började läsa svenska på Kista Folkhögskola.

Efter fem månader på SFI både talar och skriver hon god svenska.

Vi bad henne därför ställa samman sina fem bästa tips för att lära svenska snabbt.

– Viktigast för att lära sig är att lyssna på språket, när man hör det talas. Både i verkligheten och på skärm, förklarar hon.

Vad tycker du ha varit svårast med språket?

-Hörförståelse. Det är många ord som flyter ihop när de pratar snabbt, och när vi har test har jag haft en del fel. Då får man öva mer. Till slut blir det rätt, och så är det för alla som läser svenska.

PF

Sahars fem tips:

1. Lyssna på svenska inslag på Youtube. Läs textremsorna under och jämför med hur det låter.
  2. Sök själv nya ord i texter och skriv ner dem för att minnas.
  3. Prova att prata, tala med andra när du kan men även ensam – med dig själv.
  4. Använd DUOLINGO. Det är en app och kostar inget att använda. Den är ett jättebra och ROLIGT sätt att lära språket.
  5. Prata svenska med nya människor när du har chans. Det kan kännas pinsamt och jobbigt ibland, – men testa ändå!

Sahar Darwich. BILD & GRAFIK: PF