.

I maj genomförde en grupp elever från Kista och Botkyrka en gemensam skolresa till EU och Bryssel. EU-kommissionen och Parlamentet var två av anhalterna.

I vårens EU-projekt, som anordnades av Läkarmissionen, ingick två gymnasieklasser från Kista folkhögskola respektive Botkyrka folkhögskola. I maj gjorde ett trettiotal elever från de bägge skolorna en gemensam resa till EU-maktens centrum i Bryssel. Under tre dagar besöktes olika EU-institutioner, nämligen Parlamentet, EU-kommissionen och den svenska EU-representationen i Bryssel.

Under besöket på EU-kommissionen, den kända Berlaymont-byggnaden, berättade Sham Abdurahmin,  om hennes arbete att som del av Ylva Johanssons kabinett, ge form åt EUs migrationsöverenskommelse.

Flera av eleverna sade sig ha förstått mer av hur EU-fungerar efter att ha sett det på plats, men en del var också förvånade att det rika EUs centrum hade så många fattiga och uteliggare på gatorna.