Denna höst håller Kista folkhögskola två kvällskurser i arabiska. Den ena, “arabiskt tal”, har premiär och riktar sig åt de som inte behöver behärska arabiska i skrift och läsning.
Den 22 augusti startar Kista folkhögskolas specialkurs i arabiska och dagen efter, den 23, är premiär för nya kursen “Tala arabiska”.
– I kursen “Tala arabiska” krävs inga förkunskaper, det räcker att vara över 18 år och intresserad av att lära sig tala ett nytt språk, säger Ahmed Amir, kursansvarig för kvällskurserna i arabisk konversation.
Han håller kurserna tillsammans med Sanaa Karom:
– Våra elever har haft olika syften. några vill läsa Koranen, andra jobbar på Migrationsverket och sedan har jag haft deltagare som vill lära sig språket för att de ofta reser till Egypten, berättar Sanaa Karom.