.

Den 20 mars arrangerades en temadag om EU på Kista folkhögskola. Det var avstampet för Läkarmissionens EU-projekt där studenter från Kista folkhögskola och Botkyrka folkhögskola samverkar.

Temadagen är första steget i ett projekt för att engagera studenter runt Stockholm om EUs möjligheter och ofta svåra demokratiska processer. Frågan är aktuell eftersom EU-valet hålls den 6-7 juni.Läkarmissionens generalsekreterare Josephine Sundqvist var en av talarna under den första temadagen i Kista. Vårens EU-projekt handlar om engagemang,och påverkan, framhöll hon. Enligt henne var målet är att deltagarna kommer att påverka andra att rösta i EU-valet.- Ska vi bygga en stark demokrati i EU är det avgörande att sådana som ni kliver fram och är aktiva i samhället. Läkarmissionen driver projektet l för att ni ska kunna bli förändringsagenter, som påverkar andra att rösta.Josephine Sundqvist menade att många med utomeuropeisk bakgrund har en bakgrund so kan utgöra en unik kraft.
– Alla er som är här har en livsresa, och många har erfarenheter av kulturmöten och ibland av flykt och förändring. Era erfarenheter kan vara en unik styrka i era liv, som kan föra er långt, och där ni kan vara nyckelpersoner, Idag är enda gången ni är publik, sedan ska ni vara ledare, sade Josephine Sundqvist.