Nadja Löf Dalil, 21, går sin tredje termin på Kista folkhögskola. Hon har erfarenhet av andra skolor och tycker att undervisningen på en folkhögskola passar henne bra.

– Jag är uppvuxen i Järva och gick i Akalla grundskola. Det är en bra skola, men det blev inga slutbetyg för mig.

Efter nian började hon läsa på Kista Byggtekniska gymnasium, men stannade bara i några månader.

– SYO-konsulenten rekommenderade Spånga gymnasium istället, där hade de ett naturbruksprogram.

Nadja studerade två år på Spånga gymnasium, med blandade resultat.

– Jag upptäckte att naturbruk och djur nog inte riktigt var min grej.

Istället började hon läsa på ESS-gymnasiet på Södermalm. Där blev hon klar med grundskolan och sökte sedan till Kista folkhögskola.

– Just nu känns det lite segt, men lärarna är bra. Jag ska också få en extralärare i matematik och det känns bra. Jag har svårt för matte.

Nadja Löf Dalil har haft svårt med koncentrationen under hela sin skoltid, och har det fortfarande.

– Men här fungerar det bättre, det är lugnare. Lärarna får en att må bra och ger oss en bra utbildning.

Kista folkhögskola är landets enda folkhögskola med muslimsk profil, men det är inget som Nadja tänker på.

– Nej, jag är inte särskilt intresserad av religion, men jag trivs här. Jag känner mig trygg.