Nu börjar det närma sig sista ansökningsdag för flera av höstens kurser. För dig som överväger att söka och vill veta mer om hur det är att plugga på folkhögskola har kommer vi under de närmsta veckorna publicera intervjuer med några av kursdeltagarna som ger sina perspektiv.

Först ut är 26-årige Patrick Martinpuro Salamat från Husby. Det här är hans historia:

När jag var 17 trodde jag att livet var slut vid 25. Det var en sådan stress, jag såg hur alla ‘lyckades’ runt omkring mig. Men folkhögskolan har gett mig perspektiv på livet. Jag hade gått nio år på Sverigefinska skolan vid Fridhemsplan och sedan fortsatt på Cybergymnasiet på Odenplan. Jag läste teknisk linje och tänkte sedan fortsätta på KTH. Jag hade hela livet planerat, men stressen och pressen gjorde mig sjuk.

Jag blev långtidssjuk och har kämpat för att komma tillbaka. Först prövade jag plugga på Komvux distans, men jag tyckte inte om det. Jag tog några betyg, men tycker det funkar bättre att gå i skolan. Det var min jobbcoach på Jobbtorg Unga i Kista fick mig att söka till folkhögskola. Han berättade att det fanns något som hette folkhögskola. Jag visste inte vad det var, men det lät perfekt.

Nu har jag gått två terminer och till sommaren är jag klar med gymnasiet. På gymnasiet arbetade man mer ensam, här på folkhögskolan jobbar vi mer gemensamt. Jag tror, att det är själva poängen med folkhögskola är att man ska arbeta med varandra. Mina prioriteringar har skiftat, nu vill jag bli lärare. Folkhögskolan har gett mig en möjlighet att välja en ny väg i livet.