De senaste veckorna har varit omvälvande och utmanande på olika sätt. Att plötsligt studera och undervisa på distans har inte varit det lättaste, men visst är det möjligt. Med hjälp av mejl, chatt och videosamtal har lärarna gjort sitt bästa för att stötta deltagarna i arbetet. Alla har förstås inte samma förutsättningar när det kommer till teknisk kompetens och möjlighet att hitta arbetsro i hemmet.

– Att studera på distans innebär att det är du själv som ska planera var och när du ska plugga. För en del kanske det funkar perfekt att vara kvar hemma och studera, men för mig är inte så. Det känns ovant att studera på distans eftersom allt studiearbete sker på nätet, säger Noura som går undersköterskeutbildningen. Hon föredrar att vara i skolan och arbeta tillsammans med sina klasskamrater och lärare.

Alla deltagare har fått möjlighet att låna hem de hjälpmedel de behöver för att kunna följa undervisningen på distans.
– Skolans IT-ansvarige, Nuraden, har gjort ett jättejobb här med att hjälpa alla deltagare och lärare. Utan honom hade det här inte varit möjligt, säger Kista folkhögskolas rektor Mariam Sherifay.