Kista folkhögskola har beslutat att tilldela Mattias Schain och Samuel Sjöblom 2019 års Elfte juli-pris. Priset delas ut till en individ eller grupp som under året visat hur antirasistisk aktivism kan se ut i praktiken.

Motiveringen lyder:

Mattias Schain och Samuel Sjöblom har genom att ta initiativ till att bilda en mänsklig ring runt Stockholms moské under fredagsbönen den 22:a mars 2019 visat prov på en sällsynt solidaritet och medmänsklighet. Efter terrordådet i Christchurch, Nya Zeeland den 15 mars spreds sorg och oro över världen bland människor i allmänhet och muslimer i synnerhet. Men överallt där rädslan fanns föddes också hopp när människor på olika platser valde att stå upp för mänskliga rättigheter och religionsfrihet genom sitt agerande. I ett samhälle där islamofobi och hat mot muslimer har normaliserats under så lång tid att Sverige för många troende inte längre är en trygg plats är denna symboliska samling vid Stockholms moské en viktig handling värd att prisa.

– Människor som tar steget från ord till handling har nyckeln till all förändring. Genom att lyfta fram den här typen av initiativ vill vi hylla den vardagliga antirasismen som inte stannar vid en åsikt säger Mariam Osman Sherifay som är rektor på Kista folkhögskola.

Elfte juli-priset instiftades 2015 av Kista folkhögskola till minne av folkmordet i Srebrenica 1995. Priset består förutom äran av en symbolisk summa på 5000 kronor och delas ut under en ceremoni kommer att hållas på skolan den 3:e maj.

Foto: Amanda Glans