Den internationella dagen för det arabiska språket firades på Kista folkhögskola.
– Arabiska talas av 422 miljoner människor och har en oerhört stor historisk betydelse, sade skolans rektor Mariam Osman Sherifay när hon öppnade dagens program.

Den arabiska dagen har firats sedan 2012 och handlar inte bara om språket, utan även om konst och kultur.
– Det är en hyllning till arabiska författare och konstnärer genom historien. Och språket används dessutom av 1,5 miljard muslimer världen över, sade Mariam Osman Sherifay.

Fatima Abdullah, som är arbetslagsledare för lärarna i arabiska på Kista folkhögskola, presenterade de olika kurser i arabiska som finns på skolan.
– Vi har kurser och böcker för alla nivåer. Kurser finns även i hur man läser koranen, för den ska man läsa rätt och fint.

Filmen Sveriges bästa svensk visades och därefter följde workshop för skolans deltagare. Konstnären Mats Abdelkarim Cederberg, som ägnar sig åt kalligrafi och traditionell islamisk konst, skrev allas namn på arabiska.

Under kvällen fortsatte programmet med föreläsningar och uppträdanden.