I augusti 2021 började Abdisalam Hussein på Kista Folkhögskola. Hans roll blir att planera och undervisa på SMF och skolans etablingskurs.

Vem är du?

– En initiativtagare och multitasking-person från Stockholm. Jag är född i Somalia, men bor i Husby är gift och har två barn. Jag är också engagerad i lokalt föreningsliv, framför allt inom idrotten.

Vad ska du göra här på skolan?

– Jag kommer framför allt att undervisa, planera och hjälpa elever som går etableringskursen eller SMF. Förhoppningsvis kan jag koppla ihop studierna på skolan med arbetsmarknaden.

Vilken är din yrkesbakgrund?

Jag har  jobbat över tio år på grundskola, dels som idrottslärare och som klasslärare, i Kista och Vällingby. Efter det studerade jag utvecklingspolitik och internationella frågor på Södertörns högskola.

Vilka språk kan du?

– Svenska, somaliska, engelska och en del arabiska.

Vad tror du att du är bra på i undervisningen?

– Min styrka är att jag tror att jag kan se behov och hinder som eleverna möter, eftersom jag själv har gått ungefär samma väg och gjort samma resa i Sverige.

Vilka är dina svagheter?

-Eftersom jag är multitasking-typ, kan jag ibland ta på mig för mycket, mer än jag klarar av.

Hur fungerar du i stressade situationer?

– Jag är nog rätt stresstålig. Om jag blir frustrerad försöker jag hantera situationen på ett balanserat sätt men jag kommer hem sticker jag på en lång joggingtur. Ibland över en mil. Då känns det fantastiskt efteråt. Det är bra metod att hantera stress. Tidigare anordnade jag lunchträning för olika företag på lunchen. Jag är alltid den i kamratgänget som pushar på för lite motion när vi träffas.

Vilken är din favoritsport?

– Fotboll. Jag spelade tidigare i division 4 för Kista SE, men nu är det bara i ett kompislag.