Inför en studieresa till Bryssel hölls en temadag om EU på Kista folkhögskola.

Sauda Luzze, projektledare på Läkarmissionen hade arrangerat en fullmatad dag för att öppna deltagarnas ögon för EUs möjligheter.

Sauda Luzze, Läkarmissionen, arrangerade EU-dagen på Kista folkhögskola.

Kista folkhögskola planerar en resa med ett halvdussin studenter till EU-maktens centrum Bryssel. Inför resan, som är planerad till maj, hölls en temadag om EU på Kista folkhögskola, vad det är till för, hur det uppstod och vilka möjligheter Europa erbjuder unga svenskar idag. Dagen den 29 mars, arrangerades av Läkarmissionen, där projektledaren Sauda Luzze satt ihop ett välmatat program. Dagens mest uppskattade punkt var en gästföreläsning från förre EU-parlamentarikern Aleksander Gabelic som talade om EUs och politikens möjligheter för unga från orten, och hans egen resa från malmöförorten Arlöv till Bryssel, en klassresa där utanförskapet utgjorde en kraft till förändring och samhällsdeltagande. Han uppmanade alla att upptäcka och ta den chansen.

Aleksander Gabelic, tidigare EU-parlamentariker, höll ett känslomässigt starkt anförande.