oznorMB

.

Första veckan i september fick Kista folkhögskola besök av en grupp forskarstudenter från Malaysia. Sverigeresan var en del av en studie om vuxenutbildning som genomförs av universitetet i Kuala Lumpur.

– Sverige har kommit mycket långt med att utveckla utbildningsvägar för vuxna, och det behöver vi och många länder i världen lära oss av. Livslångt lärande är en viktig global fråga, förklarade Azelina Binti Abd Rahman, en av de åtta forskarstudenterna under besöket i Kista.

Hon menade också att skolor i Malaysia, som i flera andra asiatiska länder ofta har för mycket fokus på teori och för lite på förmågor, medan folkhögskolor och yrkeshögskolorna i Sverige har utvecklat detta betydligt mer.

Gruppen med ett halvt dussin deltagare besökte ett flertal skolor med vuxenutbildning i Sverige. I Kista träffade både lärare och deltagare och besökarnas nyfikenhet handlade framför allt hur skolan erbjuder en extra chans för elever som av olika anledningar tidigare lämnat gymnasiestudierna oavslutade.

Men framför allt var det Sveriges välutvecklade vuxenundervisning som intresserade.

– Jag imponeras av att Sverige har en hög nivå på utbildningarna, men ändå behåller en hög plats på WHI, alltså den globala mätningen av lyckoindex, sade  Azelina Binti Abd Rahman.

Varför skulle det vara en motsats menar du?

– I Asien debatteras det mycket om att höga prestationer och krav inom utbildningsväsendet gör att folk blir stressade och olyckliga. Sverige visar att det går att kombinera, summerade hon.