På måndag den 19 augusti börjar höstterminen på Kista folkhögskola. De flesta kurserna är fulla men för dig som ännu inte vet vad du ska göra i höst har vi ett förslag: Vår nya utbildning till undersköterska är inte helt full ännu. Ansök nu och ta chansen att haffa en av de sista platserna!

Utbildningen till undersjuksköterska är en gymnasial yrkesutbildning inom vård- och omsorgsprogrammet som riktar sig till dig som vill arbeta som undersköterska med inriktning äldreomsorg eller funktionsnedsättning.

Kursinnehåll: Under två år varvas teoretiska studier med praktiskt arbete. Du läser vårdämnen och lär dig hur kroppen fungerar, om sjukdomar, hygien och läkemedel. Dessutom ingår moment om etik, om olika synsätt i arbetet och hur du bäst bemöter äldre i vården. I studierna ingår även studiebesök, grupparbeten och föreläsningar. Kursen innehåller alla ämnen som finns i vård och omsorgsprogrammet.

I utbildningen ingår arbetsplatsförlagt lärande (APL). Du har praktik i tre perioder, då du får praktisk erfarenhet från arbete inom äldreomsorgen och hemtjänsten.

Utbildningen är på heltid och undervisningen sker dagtid.

Kurstyp: Yrkesutbildning

Studietakt: 100%

Längd: 2 år

Ansök senast: Löpande tills kursen är full, senast fram till kursstart.

Antagningsvillkor: Ansökan görs via vår hemsida, bifoga personbevis och betygskopior. För att kunna bli antagen till kursen måste du minst ha färdig svensk grundskolebehörighet från komvux, folkhögskola, grundskola eller motsvarande.

Kostnader: Undervisningen är avgiftsfri, men du köper böcker och undervisningsmaterial själv. Skolan tar ut en terminsavgift på 500 kr, vilket avser kostnader för studiebesök, kopiering, visst studiematerial, försäkring, med mera.

Studiestödsnivå (CSN): Gymnasienivå

Kurstid: 19 aug 2019 – 4 jun 2021