LjusI Stockholm hölls den 12 april en minnesstund för 1994 års folkmord i Rwanda.

– Rwanda blivit centralt för att förstå vårt gemensamma ansvar för att motverka hat och intolerans i världen, säger Mariam Osman Sherifay, rektor för Kista Folkhögskola.

Sveriges utrikesminister Ann Linde, Rwandas ambassadör och Emmanuel Havugimana, senator från Rwanda var några av de deltagare som gav minnesord på sammankomsten i Stockholm den 12 april.

Under 1994 genomfördes under tre månader ett folkmord som resulterade i närmare en miljon döda, huvudsakligen i folkgruppen tutsier, samt två miljoner på flykt. Omfattningen har gjort att förloppet tagit plats som en av mänsklighetens stora tragedier.

Vid minnesstunden på Rwandas ambassad den 12 april, “Kwibuka 27”, fanns representanter från de nordiska ländernas diplomatiska personal, samt ländernas utrikesdepartement.

– Rwanda är liksom Srebrenica i Bosnien och förintelsen under andra världskriget viktiga att hålla levande. Vi måste minnas av olika anledningar.  Att bära vidare sorgen har ett värde i sig själv, men de är dessutom viktiga lärdomar för att kunna bygga en värld där hat och ondska inte tar över, kommenterar Mariam Osman Sherifay, rektor för Kista Folkhögskola.

– Vi som folkhögskola har också ett viktigt ansvar i frågor som detta genom vårt kombinerade bildning- och demokratiuppdrag. Det är viktigt att tillsammans med våra deltagare problematisera varför ett folkmord kan uppstå, exempelvis genom den farliga form av nationalism som innehåller förenklade budskap och hotfulla undertoner, säger Mariam Osman Sherifay.

Läs mer på Levande Historia: