I oktober gav sig en klass från Kista Folkhögskola ut till Rösjöns naturreservat. Uppdraget: att hitta växter, buskar och bär som man lärt känna i klassrummet.

Klassen som gav sig ut i naturen läser kursen “svenska från dag ett”, som orienterar nyanlända i svenska och samhällskunskap.

– Vi letade efter femtontal växter, buskar och bär som vi hade läst om. Det handlar om att känna igen växter och lära sig de svenska namn på dem, säger Suleiman Arale. Rösjöns naturreservat ligger  i Sollentuna, norr om Stockholm, och var denna höstdag klädd i sprakande höstfärger.Enligt Suleiman Arale har utflykter effekter som inte bara handlar om att lära känna den svenska floran och dess namn.- Till stor utsträckning handlar det om det som händer mellan eleverna, och att de lär sig utveckla ett eget svenskt språk så de kan kommunicera med varandra.