Sommarperioden på Kista folkhögskola började med en utflykt till Akalla by för alla deltagare i SFI-klasserna. Det blev en förmiddag med djur, natur, picknick, tävling och bollsporter under årets hittills varmaste dag.

Akalla by är en litet utsnitt ur 1800-talets svenska landsbygd, beläget några hundra meter från de vidsträckta höghusområdena på Järvafältets södra del.  Denna otidsenligt lantliga idyll som var målet för ett femtiotal SFI-studenter som hade utflykt den 20 juni.

Det var också årets dittills varmaste dag, vilket gjorde förmiddagen till en idealisk start på sommarperioden på Kista folkhögskola, då man studerar i större, sammanslagna grupper, klassrum byts och pedagogiken ställs om fram till att den allmänna kursens många deltagare återkommer för höstterminen.

Under utflykten fick SFI-eleverna bland annat uppdraget att leta olika material från naturen, men det blev även badminton, volleyboll och kubbspel. Samt, framför allt, picknick i det gröna.