Från att vara en medeltida handelsplats till en folktät industristad. Stockholms historia var temat för SFI-klasserna på Kista folkhögskola, som under högsommaren besökte Stadsmuseet och Medeltidsmuseet.

För 800 år sedan var Stockholm en liten grupp byggnader med några tusen invånare på det som idag är Gamla stan. Idag är det en miljonstad, befolkad av folk från hela världen. Stadens utveckling var  i  fokus för  en grupp SFI-elever från Kista  i  juli.

På Kista folkhögskola ligger skolans allmänna kurser och yrkeskurser nere under sommarmånaderna, men SFI-enheten fortsätter verksamheten i lite annorlunda former. SFI-klasserna från Kista fick bland annat lära känna Stockholms historia i juli, med besök på först Medeltidsmuseet på Strömparterren, och en vecka senare, Stockholms stadsmuseum vid Slussen. Besöket på Medeltidsmuseet kunde dessutom kombineras med ett besök på Slottskyrkan på Stockholms slott, som byggdes på 1700-talet.

Flera elever från länder i Afrika och Asien sade sig känna igen livsvillkoren i det historiska Stockholm, med de som kan råda i deras hemländer.Stadens har under seklen utvecklats från medeltida handelsplats, över huvudstad för stormakten på 1600-talet, febril industristad på 1800-talet till 2000-talets globaliserade tjänstestad.

Slottskyrkan i Stockholms slott, där flera medlemmar i kungafamiljen gift sig.