I slutet av augusti åkte en klass från Kista Folkhögskolas utbildning ”Socialpedagog” till Gotland på temaresa.
– Att umgås i tre dygn ger minnen för livet – och är också en samarbetsövning, säger Britt-Marie Sundin, ansvarig lärare.

Tio elever som går andra året på utbildning ”Socialpedagog” på Kista Folkhögskola gav sig ut på Östersjön för att besöka Gotland, en ö som var ny för de flesta.

Syftet  med temaresan var att möta kollegor och att deltagarna skulle lära känna varandra bättre. Klassen var på studiebesök på Fårösunds Folkhögskolas utbildning ”Socialpedagog” där man fick träffa deltagare och man gjorde en dramaövningar, rörelser och lekte tillsammans. I Visby besöktes  Ungkulturhuset Fenix, en mötesplats för ungdomar 16-25 år, ett hus med både resurser och engagerad personal.

Vilken är nyttan av en sådan resa?

– Bara att bo och leva tillsammans är en upplevelse i sig. Och det innebär att man möter situationer och miljöer som är nya för de flesta.

Var deltagarnas vana vid lantliv begränsad?

– Ja, det kan man säga. Någon var rädd eftersom det fanns spindlar under sängen, och en annan deltagare undrade om fotogenlampan var en slags vattenpipa.

Är det här med att resa i grupp speciellt viktigt för socialpedagoger?

– Ja dels är personligutveckling, grupp och ledarskap  centralt i vår utbildning och det etablerar viktiga nya perspektiv för deltagarna. I framtiden kommer utbildningen att ha en obligatorisk  temaresa.

Har du fått någon feedback från eleverna efter resan?

– Ja, det har gett både privata och personliga minnen för livet. En deltagare skrev “Jag ryser av känslan av gemenskap som jag har upplevt. Och alla fina samtal där vi verkligen har lärt känna varandra på ett mer personligt sätt.”  Sådant blir man lite rörd av, säger Britt-Marie Sundin.

Bild 1: Mona Said sträcker sig mot Gotlands himmel och hav.

Bild 2: Jean-Pierre och Alex från Fenix ungkulturhus i samtal med Yones från Kista Folkhögskola.