Mariam Osman Sherifay

.

En uppväxt i Kairo, en yrkeskarriär i Stockholm, en tid som riksdagsledamot – och sju år som rektor för Kista folkhögskola.

Den 10 september tackade Mariam Osman Sherifay för sig och lämnade över skolan till Sonia Soudani.

Efter sju år som rektor på Kista folkhögskola har Mariam Sherifay nu lämnat över rodret.

Nya rektorn Sonia Soudani var en i skaran av medarbetare och kontakter som avtackade Mariam Osman Sherifay.

Snabba beslut, bra värderingar och gott humör, var några av de lovord som gavs till över Mariam Sherifay när hon avtackades som rektor. Med åtta tal, ett otal blomfång i Sverigesalen på Kista folkhögskolan summerades hennes år på skolan torsdagen den 5 september.

Mariam Sherifay har en mycket global bakgrund, med Eritrea som härkomst och födelseland, hon är muslim men gick som barn i italiensk katolsk skola, flyttade med föräldrarna till Egypten och kom till Sverige på 70-talet. Där engagerade hon sig i socialdemokratiska partiet, som hon kom att representera i Sveriges riksdag. Efter högskolestudier och arbete som lärare tillträdde hon 2017 som rektor på KIsta folkhögskola.

Mariam Sherifay är känd för sin energi, livskraft och ungdomliga apparition, men hon säger sig inte ha några konkreta planer på något nytt, förestående livsprojekt, förutom familjeliv och resor.