Tre dagar fyllda av samtal med politiker och aktivister. Så blev det när en grupp deltagare från Kista folkhögskolas allmänna kurs åkte på studieresa till EU-parlamentet i Bryssel.

Under våren har EU och dess makt, möjligheter och motgångar stått i centrum för deltagarna på gymnasiets allmänna kurs på Kista folkhögskola. Bland annat har deltagarna fått öva beslutsfattande genom att lajva beslutsprocessen i ett EU-spel i skolan. Flera föreläsare har också besökt skolan och berättat om unionens sätt att fungera, dess mandat, mål och hur Europasamarbetet utvecklats från fredsprojekt till allt bredare ambitioner om trygghet och sociala rättigheter. EU-projektet har arrangerats av Läkarmissionen som också stod bakom arrangemanget av en resa till Bryssel med fem av skolans deltagare i slutet av maj. På plats träffade man bland annat svenska EU-politiker som Ilan de Basso och Aleksander Gabelic, som berättade om livet i den Europeiska maktens centrum.

Leyla Ali berättar om Brysselresan från övriga klassen. Från vänster: Melina, Suhayb, Layla och Fatou.

Klassen fick även knyta kontakt med flera aktivist-organisationer som driver frågor om hållbarhet, social rättvisa och mänskliga rättigheter.

– Det var möten hela dagen och vi gick jättemycket under alla dagarna. Att få se hur det fungerar var stort och kommer att påverka mitt liv. Framför allt var jag inspirerad av Ilan de Basso som har bakgrund från Järvafältet, berättar Suhayb Ahmed Farrah, som själv dokumenterade besöket med en kortfilm.

I början av juni redovissade Brysselresenärerna sina erfarenheter för övriga deltagare i den allmänna kursen. Läkarmissionens Sauda Luzze deltog under redovisningen och efter ömsesidig avtackning uttryckte lärare, arrangörer och deltagare förhoppningen om en fortsättning av projektet under hösten.