.
I slutet av september besökte två Kista-klasser Sveriges riksdag. Under rundvandringen träffade deltagarna en centerpartistisk riksdagsledamot, som också berättade om uppdraget i parlamentet.
.
Klasserna på Kista folkhögskolas allmänna kurs hade under några veckor arbetat med temat ”Demokrati och riksdag” och fick i slutet av september en rundtur i riksdagshuset. Guiden berättade hur arbetet går till samt visade var utskotten arbetar och klasserna fick besöka en kammare och stora plenisalen.
Under visningen träffade deltagarna också riksdagsmannen Alireza Akhondi, som berättade om sin väg till en plats som riksdagsledamot för Centerpartiet.
Alireza, som är riksdagsman och suppleant i civilutskottet, hade denna dag besök från ett filmteam från Iran, där han själv föddes.
Alireza Akhondi berättade att journalisterna från Iran hade stort intresse för hur det politiska arbetet fungerar i Sverige och fascinerades över att motståndare i hårda debatter i plenisalen direkt efter kunde sitta tillsammans och då småprata vänskapligt.
Att skilja så dramatiskt på rollerna i den politiska och privata sfären var en professionalisering av samhällets demokratiska mekanismer som de iranska besökarna fann exotisk.