Kista folkhögskola presenterade sig i ett eget tält på Järvaveckan i början av juni. Sveriges ledande politiker talade och utställare från partier och organisationer mötte en jämn ström av besökare.

För de studerande på Kista folkhögskola blev Järvaveckan en möjlighet att lära känna och fråga ut de politiska partierna i Sverige, som var representerade bland utställarna. Deltagarna hade försetts med frågor för att ta reda på vilket som var respektive partis viktigaste frågor, bland annat fick en SFI-klass tala med Feminstiskt initiativ (FI) vars representant förklarade att partiets idéer utgick från idéer om “intersektionalitet”.

Järvaveckan blev också en slags informell start på den svenska valrörelsen 2022. Alla partiledarna från partierna i Sveriges riksdag utom SD (på grund av missnöje med en konferencier) höll tal under Järvaveckan och presenterade sina idéer vad man vill göra om man får regeringsmakt, och hur man kan göra förorterna i Sverige tryggare.

Bilderna: 1. Liberalernas partiledare Johan Persson talar på Järvaveckan. 2. SFI-studenter på besök hos partiet FI. 3. Gennet Yemane från Kista folkhögskola får besök i skolans tält på Järvaveckan.