Erik von Pistolkohrs ansvarar för rapporteringen från Sverige till EU/kommissionen i Bryssel.

Binette Seck arbetar på Changers Tech och Space Academy i Kista.

I samverkan med Läkarmissionen anordnade Kista folkhögskola en temadag om EU för gymnasiedeltagarna på skolans allmänna kurs. Onsdagen 26 april framträdde föreläsare och inspiratörer i Kista för att berätta om Europeiska Unionen och vilka möjligheter den erbjuder för unga svenskar.

Dagen började med att FNs globala hållbarhetsmål Agenda 2030 presenterades av FN-förbundets representant Emma Carlsson.
IT-profilen Binette Seck, medgrundare på Changers Tech och Space Academy,  uppvuxen i Tensta, framträdde under dagen. Hon berättade för publiken om vikten av att sätta mål och att vilja ta plats och ta del av samhället, vilket leder till möjligheter med arbete och delaktighet i samhället. Binette Seck, som valdes till årets IT-kvinna 2021, talade om de många jobben som nu finns i IT-sektorn, och uppmanade deltagarna att låta sig inspireras av förebilder och att inse att det finns broar in i näringslivet om man studerar och sätter mål.

Binette Seck intervjuades också av Läkarmissionens Sauda Luzze där också Sara Mekhonen och Fatumah Yussuf medverkade och berättade om sitt gemensamma initiativ med talpodden “Gal dem a talk” (se nedan), som de drivit i närområdet.

På eftermiddagen framträdde även Erik von Pistohlkors från EU-kommissionen i Sverige, som berättade om EU som idé och praktik.

– EUs kärna handlar om ett ord på fyra bokstäver: FRED. Det var så det startade med Kol- och stålunionen och sedan utvecklades till en djup ekonomisk och social gemenskap. Första stegen till EU togs för 70 år sedan . Under de 70 åren dessförinnan hade kontinenten tre stora krig. Men de 70 åren efter dess har vi inte haft en sådan konflikt. Det glöms ofta bort, förklarade han.

Emma Carlsson från FN-förbundet berättade om FNs globala hållbarhetsmål Agenda 2030.

Erik Pistohlkors fick frågor från deltagarna, bland annat om EU-s migrations och asylpolitik.
Klas Jansson, Europaparlamentets t.f. Sverigechef framträdde också p[ Kista folkhögskola med att berätta om hur kontakterna fungerar mellan EU-parlamentet och dess svenska kontor. I EU-parlamentet ligger i Strasbourg, men har även representation i Bryssel, dit en grupp deltagare från Kista folkhögskola ska besöka under våren 2023.
Ett grundläggande budskap under dagen var “EU – DET ÄR DU”, vilket riktades till skolans deltagare med det underförstådda budskapet om de ungas personliga ansvar för hur Europas framtid ska ta form.

Sara Mekhonen och Fathumo Yusuf, poddare på Gal dem a talk.

KLICKA HÄR för att lyssna på Sara och Fatumos podd Gal dem a talk.