Kista folkhögskola har beslutat att tilldela Christina Doctare 2020 års Elfte juli-pris. Priset delas ut till en individ eller grupp som under året visat hur antirasistisk aktivism kan se ut i praktiken.

Motiveringen lyder:

Solidaritet i praktiken innebär att stå på de utsattas sida oavsett om det är en ståndpunkt som delas av de flesta eller bara några få. Det innebär också att göra avkall på sina privilegier och ta risker när det är nödvändigt. Om detta vet Christina Doctare sannolikt mer än de flesta. Hon har under många års tid visat solidaritet med Bosniens muslimer under förföljelse, krig, folkmord och nu förnekelse. När Christina Doctare i december 2019 i samband med en manifestation i Stockholm valde att återlämna sitt nobelpris som en protest mot Svenska Akademiens beslut att ge litteraturpriset till Peter Handke var det en kraftfull symbolhandling. För detta, och för sin livsgärning där sanning och rättvisa varit ledord, tilldelas Christina Doctare 2020 års Elfte juli-pris.

– Christina Doctare har kämpat för att få världen att förstå vilka grymheter kvinnorna i Bosnien har fått utstå när världen valde att titta bort. Hon var en av de första som rapporterade om de systematiska våldtäkterna under kriget på 1990-talet. Christina Doctare är en stridbar aktivist och en värdig pristagare, säger Mariam Osman Sherifay som är rektor på Kista folkhögskola.

Elfte juli-priset instiftades 2015 av Kista folkhögskola till minne av folkmordet i Srebrenica 1995. Priset består förutom äran av en symbolisk summa på 5000 kronor.