Lyssna på de som stöttar och lyfter dig, sade Aida Badeli.

.

– Våga drömma. Ta stöd av de som lyfter dig och lyssna inte alltid på de vuxna. Det sade Aida Badeli, miljöpartist med bakgrund som sakkunnig i EU-parlamentet i Bryssel under sin inspirationsföreläsning på Kista folkhögskola.

.
Under Kista folkhögskolas första EU-dag den 20 mars framträdde Aida Badeli för att tala för de samlade eleverna från Kista respektive Botkyrka folkhögskola.Aida Badeli har tidigare haft uppdraget som sakkunnig i Europaparlamentet  och var fram till februari 2023 språkrör för Grön ungdom. Hon arbetar nu med opinionsbildning på tankesmedjan Arena Opinion.

Det var med ett anti-auktoritärt Pippi Långstrump-budskap som Aida Badeli framträdde för skolornas deltagare onsdagen den 20 mars. Aida berättade om sin uppväxt med sin iranska ensamstående mamma och syskon under fattiga förhållanden utanför Göteborg och förklarade att uppväxten skapade en drivkraft att kämpa mot klassklyftor.

Aida Badali. Uppväxten blev en drivkraft för att kämpa politiskt mot klassklyftor.

– Under skoltiden gick jag till en yrkesvägledare som avrådde mig från att studera statsvetenskap, och sade att det var ett “arbetslöshetsprogram”. Det var inte  upplyftande. Dessutom har jag ett utländskt, persiskt efternamn så jag förstod att jag måste ha mer än bara en utbildning för att komma någon vart. Hon engagerade sig i Miljöpartiets ungdomsförbund (där hon senare blev ordförande) och sökte olika praktikplatser, där hon insåg att engagemanget i Miljöpartiet öppnade en väg för praktikplatser. När hon utsågs till sakkunnig till en parlamentariker i Europaparlamentet  där hon fick jobba med rättigheter och sociala frågor i Bryssel och förstod hur makt utövas och hanteras i Europapolitiken.

– EU är viktigt, men behöver reformeras och bli bättre. Därför är det så viktigt att rösta i EU-valet, för att visa att man bryr sig om samhället, sade hon.
Aida Badeli gav råd för hur man ska nå sina drömmar.Hon talade om vikten av att våga drömma om ett yrke och sikta på den men också att vara öppen på att förändra drömmarna:

– Alla drömmar är inte realistiska, så man måste också ha förmågan att tänka om under resans gång, sade hon i sitt tips till folkhögskolornas studenter i Kista.