Östra Afrika har drabbats av torka. På torsdag kommer vattenexperten Rajendra Singh till Kista träff för att samtala om metoder för att bekämpa torkan och stödja folks matförsörjning.

I Wajir, östra Kenya, har 2,3 miljoner invånare drabbats av torka under 2022 och hela 20 miljoner människor i hela regionen hotas av svält. Hur kan regionen räddas och vilka metoder kan användas för att säkra vattentillgång och klimatstöd på Afrikas horn?

Det är temat för en workshop på Kista Träff i Kista folkhögskola, där Rajendra Singh, vattenexpert och miljöaktivist från Indien, delger sina erfarenheter om framgångsrika metoder för att bemöta allvarliga torka, vilka också kan tillämpas i östra Afrika.

Singh kommer att berätta om erfarenheter i kampen mot torka i Indien, där man genom att samla in regnvatten via fördämningar har kunnat förse stora områden med vatten. Nordöstra Kenyas Wajir-region har under första hälften av 2022 drabbats hårt av torka, så även delar av Etipien, men kunskapen och metoderna för att bemöta torkan har också ökat.

Välkommen till samtalet på Kista träff, i Kista folkhögskolas lokaler på  torsdag.

Datum 28.8.22

Tid: 17.00-18.30

Plats: Kista träff, Kista torg 7

Se BBC-inslag film om den förvärrade situationen med torka på Afrikas horn här:

Water and climate crisis flyer V4