I juni åkte en klass blivande socialpedagoger till friluftsgården Alnäs i Uppsala. Fysiska och mentala övningar i naturen för att lära sig samarbete var målet.

BM Sundin, mentor för Kista folkhögskolas klass med socialpedagoger, beskriver det som en “magiskt vacker dag” när klassen med blivande socialpedagoger i början av juni besökte Alnäs i Uppland. Övningarna var förlagda till KFUM Uppsalas lägergård där det finns en höghöjdsbana för klättring i trädkronorna.

Banorna är konstruerade för personlig utveckling, att hantera utmaningar man inte trott sig klara men utvecklar även samarbete och interaktion med andra. Det handlar om att ta sig fram på banan via gångbroar, hängande bildäck, vipp-brädor och ziplines.

Under dagen hade klassens deltagare även möjlighet att prova bollsporter och paddla och bada vid Ekoln, en sjö som är Mälarens största fjärd. Enligt BM Sundin stärkte utflyktsdagen deltagarnas förmåga till social samverkan och skapade bestående minnen.