Nya socialpedagoger välkomnades och färdiga studenter avtackades när Kista folkhögskola öppnade för vårterminen 2022.

Det viktigaste jag tar med mig är att skolan lärt mig är att kunna se saker från olika perspektiv, säger Camila Mallea Saavedra, avgångsstudent från gymnasiet.

Camila Mallea Saavedra, avgångsstudent från Kista folkhögskolas gymnasium

Ovanliga omständigheter gjorde att vårterminen 2022 inleddes med både välkomnanden och farväl. Höstterminen 2021 avslutades oväntat tidigt när skolledningen på grund av flera coronafall stängde skolan en vecka tidigare. När undervisningen återupptogs i lokalerna den 10 januari 2022 blev det också ett tillfälle att avtacka de deltagare som examinerats från Kista folkhögskolas gymnasielinjer hösten 2022.

Skolans rektor, Mariam Osman Sherifay lyckönskade de examinerade deltagarna under avslutningen i skolans aula:
– Till er som slutar på Kista folkhögskola och fortsätter sin bildnings- och utbildningsresa vill jag säga: Grattis och all lycka till!
Skolans studierektor Åke Larsson gav en tankeställare till de nio examinerade deltagarna:

– Ni har fått en studentexamen som kan hjälpa er vidare i livet, men jag vill också ge er rådet att inte bara ta med ett papper i härifrån, utan även frågan vad ni tycker är viktigaste lärdomen ni fått med er från skolan. Svaret  kan visa sig minst lika viktig som utbildningens papper och betyg, sade han under avtackningsceremonin.

Camila Mallea Saavedra, en av de examinerade, kunde för egen del ge svar på studierektorns fråga:

– Det viktigaste jag tycker att jag har lärt mig är att kunna se saker från olika perspektiv. När jag började här var jag ganska extrovert, med starka åsikter. Under studierna blev jag bättre på att lyssna på andra, förklarar hon.

Camila Mallea Saavedra har planer på att använda sin examen för att läsa juridik på Universitetet. Hon berättar att hennes motivation under utbildningen ibland sviktade:

– När min motivation var låg kunde jag se hur andra kvinnor kämpade vidare, trots att de hade mycket svårare utgångsläge än jag, som slet med svenska som ett nytt språk, ändå kämpade vidare. Det blev en nyttig påminnelse om att jag hade saker gratis som andra saknade och som jag inte borde slarva bort. Den insikten hjälpte mig att ta studierna på allvar, berättar hon.

elevavgång 2021-22

Några av avgångseleverna från Kista folkhögskolas gymnasielinje.