Livet är oförutsägbart och ibland händer saker som tvingar en att omvärdera i stort sett allting. Så var det för Angelo Lakatos när han gick i gymnasiet, men nu pluggar han på Kista folkhögskola med siktet inställt på högskolestudier.

– Sanningen var att när min farsa dog, så brydde jag mig inte om skolan.

Angelo Lakatos, 24, gick i Cybergymnasiet på Odenplan, men hoppade av under tredje året när han var 17 år. Numera bor han i Skarpnäck, men han är uppvuxen i Rinkeby. Angelo går andra terminen på gymnasiet på Kista folkhögskola.

– Jag var nästan klar med gymnasiet, men nu gör jag om allt från början. Det är lika bra, annars lurar jag bara mig själv.

Efter pappans död var han inte studiemotiverad, hängde mest med vänner, ville “leva livet”.

– Det man trodde var livet, säger han och ler. Nu vet jag bättre.

Han arbetade några år, bland annat som ungdomsvärd i Rinkeby, och så träffade han sin blivande fru.

– Jag var 20 när vi gifte oss, det var då det började bli ordning med mig. Så småningom ville jag börja plugga igen.

Nu har han egen familj och är pappa till två små pojkar. Ganska nyligen har familjen flyttat söder om stan, men Angelo fortsätter på Kista folkhögskola.

– Jag trivs hur bra som helst här. Det här var precis vad jag behövde. Jag hade flera vänner som rekommenderade skolan, och på Jobbtorg i Kista sade de samma sak.

Angelo Lakatos räknar med studera två år till, och sedan vidare till högskolan.

– Jag vill läsa till mäklare vid högskolan i Gävle. Det gäller att söka nya vägar här i livet.