I fredags delades Elfte julipriset ut till Mattias Schain och Samuel Sjöblom på Kista folkhögskola. I samband med prisutdelningen hölls ett längre program med både filmvisning och föredrag för att påminna om folkmordet på muslimska bosniaker.

– Det var jättelyckat. Vi visade en lärorik dokumentär, fick lyssna till en intressant föreläsning av Alen Musaefendić och pristagarna var glada, säger Naida Begović som varit projektledare för Elfte juli-priset och dagen.

Elfte juli-priset instiftades 2015 av Kista folkhögskola till minne av folkmordet i Srebrenica för att hedra offren, och påminna om hatet mot muslimer. Priset delas ut till en individ eller grupp som under året visat hur antirasistisk aktivism kan se ut i praktiken. Den 11:e juli 1995 föll Srebrenica i händerna på bosnienserbiska styrkor vilket resulterade i det största folkmordet i Europa sedan andra världskriget. 8372 bosniakiska män och pojkar, och även kvinnor, avrättades under några dagars tid.

”Må sorgen bli till hopp. Må hämnden bli till rättvisa. Må mödrars tårar bli till böner att Srebrenica aldrig skall hända igen, inte mot någon, inte någonstans.”

– Mustafa Cerić, tidigare stormufti i Bosnien och Hercegovina