Idag invigde Paideia folkhögskola sina nya lokaler hos Historiska muséet i Stockholm. En liten delegation bestående av vår rektor och några ur personalen från Kista folkhögskola var på plats och firade vår systerskola.

Under invigningen talade bland andra Paideias rektor Noa Hermele, utrikesminister Ann Linde, utbildningsminister Anna Ekström och ambassadör Jan Eliasson. Arkitekterna bakom skolans nya lokaler berättade om byggnadens och områdets historia, Ann Linde talade om vikten av att lära sig om historien, om varandra och av varandra. Anna Ekström betonade vikten av att bekämpa hotet från antisemitismen.

Kista folkhögskola var fadder till den judiska folkhögskolan Paideia i uppstartsarbetet och nu har de båda skolorna ett unikt samarbete. Vi tror att Kista folkhögskola i egenskap av Sveriges första och enda folkhögskola med muslimsk profil och Paideia som är den första folkhögskolan med judisk profil har allt att vinna på att hålla ihop och arbeta tillsammans.

Grattis Paideia och fortsatt lycka till med ert arbete önskar alla vi på Kista folkhögskola!