Bland deltagarna som läser hos oss finns stor variation av bakgrunder och ursprung. Några har provat flera olika studieformer och fastnat för folkhögskoleformatet, för andra är Kista folkhögskola den första eller en av de första skolor de går i livet.

När Zainabi Ibrahim, 46, var liten ville hon så gärna studera. Hon gick iväg till skolan utan att säga till föräldrarna.

– Men då kom pappa dit och hämtade mig och sade att jag aldrig fick gå dit igen. Han tyckte inte att flickor behövde gå i skolan.

Zainabi Ibrahim kom till Sverige 2002, från inbördeskrigets Somalia. Hon kom med tre av sina barn och med ett i magen. Två år senare kom hennes man och resten av barnen. Zainabi Ibrahim är elvabarnsmor och så fort yngsta barnet fick plats på förskolan började hon studera svenska på SFI. Då kunde hon varken läsa eller skriva.

– Jag lärde mig abc här i Sverige, säger hon. Jag hade inte gått i skolan alls.

När hon hade klarat av alla nivåer på SFI började hon läsa in grundskolan på Kista folkhögskola. Nu är hon snart klar med grundskolan och tänker läsa vidare.

– Ja, jag vill läsa in gymnasiet och tänker fortsätta studera på Kista folkhögskola. Jag trivs här, vi läser flera ämnen samtidigt och det passar mig. Dessutom har vi en plats när vi vill be, det känns bra.

Hennes yngsta barn går på förskolan och alla de andra barnen studerar eller arbetar. Nu är det Zainabis tur.

– Det är aldrig för sent, det finns tid. Jag vill bli apotekare, det är mitt mål. Alla kan nå sitt mål.