– Goda grannars fika blir bara bättre och bättre, sade kyrkoherde Jerker Alsterlund när han hälsade alla välkomna till Svenska kyrkan i Kista.

Goda grannars fika har pågått sedan flera år tillbaka och är ett initiativ från Kista folkhögskola. Det är ett sätt att träffas och knyta kontakter i stadsdelen. Nu var det första gången som Svenska kyrkan stod för inbjudan och fika.

– Det här är kul, ett samarbete som bara blir bättre och bättre. Det är viktigt att de goda krafterna samarbetar här i vårt närsamhälle, sade Jerker Alsterlund.

Längs ett långbord, med en imponerande uppsättning kakor från hela världen, samlades representanter för flera trossamfund, Rinkeby-Kista stadsdelsförvaltning, Kista folkhögskola, Kista bibliotek och lokalt föreningsliv. Per Granhällen, säkerhetsansvarig i stadsdelen, passade på att berätta hur samarbetet fungerar på kvällar och helger.

– Varje fredag- och lördagkväll har vi ett möte för nattvandrare, fältare, poliser och alla goda krafter, här i Husby eller i Rinkeby. Vi träffas innan vi går ut och arbetar i stadsdelen för att öka tryggheten. I kriser samarbetar vi med moskéer och kyrkor och då rycker vi ut när som helst på dygnet.

Nästa gång är det Kista folkhögskola och Kista Träff som bjuder in grannarna på fika, det blir någon gång i början av nästa år.