Den 10 december hade Kista folkhögskola en egen Nobelfest. Ikran Ali och Henos Goitom fick varsin gyllene medalj i choklad, eftersom de hade skrivit de bästa nomineringarna till årets pris i litteratur.

Det blev inget Nobelpris i litteratur i år, på grund av alla skandaler i Svenska akademien. Men på Kista folkhögskola har deltagarna utsett sina favoritförfattare, och lärarna, Annelie Coleman och Hedvig Larsson, har utsett de två som bäst motiverat varför just deras författare borde vinna.

– Ni kan kalla oss Svenska akademien, sade Annelie.

– Ja, vi gör deras jobb, de klarar det inte så bra själva i år, sade Hedvig.

Deltagarna i allmän kurs på gymnasiet har under hösten studerat Alfred Nobel, Nobelpriset och litteratur i ämnena svenska, historia och samhällskunskap. Uppgiften inför Nobelfirandet var att skriva en egen nominering till priset i litteratur. Bland nomineringarna, som var uppsatta på en vägg, fanns många författare; som Alexandra Pascalidou och Majgull Axelsson, Paulo Coelho och Jonas Gardell.

– Ni har gjort ett jättebra jobb, sade Annelie. Ni kan alla känna er nöjda, men alla kan inte vinna.

– Nej, vi har varit tvungna att välja, sade Hedvig.

Årets priser gick till Ikran Ali, som nominerat författaren Nora Roberts, och Henos Goitom, som nominerat författaren Roberto Saviano. Det var sättet att skriva som var orsaken till att just de valdes, passionerat och personligt.

– De har skrivit övertygande, bra och välformulerat, sade Hedvig Larsson.

De två pristagarna fick varsin bok med texter av tidigare Nobelpristagare i litteratur och varsin medalj i choklad.

– Det är en exakt kopia av de chokladmynt som läggs ut på borden under den “riktiga” Nobelfesten i Blå Hallen i stadshuset, sade Annelie Coleman.

Efter filmvisning och prisutdelning så började knytkalaset, ett fantastiskt uppdukat bord med allt från kakor och chips till piroger och princesstårta.